За дизайна на блог

За дизайна
Моят блог от днес е в нова премяна. Нали знаете, че народът ни казва: „По дрехите посрещат, по......“.
Дизайн на блог или уеб сайт: какво се случва в главата и върху монитора на уеб дизайнера, когато той "рисува" своя блог или сайт?



    За дизайна на блог или уеб сайт

    Оформянето на дизайна на блог или уеб сайт е един от най-отнемащите време процеси в неговото развитие. Който каквото и да казва, дизайнът играе една от водещите роли. Когато отворим един блог или сайт, първото нещо, което виждаме е дизайна му. Визуалното възприятие заработва и от това какво ще е то зависи отношението на потребителя. И това се случва винаги и навсякъде. Например, искате да си купите ябълки и отивате в магазина. Виждайки разнообразието от сортове, вие сте объркани и не можете да направите избор. Как да разберете дали една ябълка е вкусна и узряла? Трябва да я опитате! Малко вероятно е да успеете да опитате всички сортове ябълки в магазина, така че остава да определите това на око. Ако не обичате червени ябълки, ще вземете жълти, ако не ви трябват малки, ще вземете големи. След това решавате какво да правите с тях: да изпечете щрудел, да направите сок или просто да ги изядете.
    Дизайнът помага на хората да бъдат по-лоялни. Всички искаме да ядем вкусна и здравословна храна, да носим красиви дрехи и да живеем в луксозни домове. Не е ли така? Също така искаме всички блогове или уеб сайтове да са красиви, а още по-добре е да са едновременно красиви и удобни за нас, като потребители. Ето защо, когато разработвате дизайн на блога или сайта си, на първо място си струва да помислите, колкото и да е странно, не само за неговия дизайн. Всеки уважаващ себе си уеб дизайнер трябва да бъде и SEO анализатор, и дизайнер на оформлението му. Не се плашете. Ако сте начинаещ уеб дизайнер, да сте професионалист във всички свързани с това области не е задължително. Важно е да се разберат основите неща за тях и как всички те работят заедно. По-долу са описани всички условия, които играят решаваща роля при оформянето на дизайна на сайта или блога.

    Анализ на целевата аудитория (ЦA)

    Този анализ за дизайнера е опорна точка. Нещо, от което трябва да се тръгне. „Дизайнът се създава за хората“ - имаме тази мисъл в главата през цялото време, през което работим по проекта. Щом дизайнерът чуе тематиката на бъдещия блог или сайт, той трябва да си представи онези хора, които ще го използват.
    Как се прави това? Измисляме няколко, двама или трима персонажа (ще ги наречем така) и обективно оценяваме тяхната възраст, място на пребиваване, характер, предпочитания, начин на живот и дори как изглеждат. В този случай всеки персонаж трябва да бъде ярък представител на своя сегмент. Затова правим бъдещия блог или сайт еднакво удобен и разбираем за всички. После, въз основа на това, ние избираме всички компоненти, за които ще говорим по-долу.

    Общ стил и композиция

    Ако погледнете дизайна на блога или сайта като цяло, първото правило, на което трябва да отговаря, е целостта.

    Всички блокове на сайта или блога трябва да са част от едно цяло.


    Необходимо е да подредите елементите на блога така, че да принадлежат към един избран от вас стил. Не бива да създавате несъвместими компоненти. Например:

    ➤Ако направите една хипервръзката синя и подчертана, всички хипервръзки в блога или сайта трябва да изглеждат по един и същи начин;

    ➤Ако направите бутон със сянка на главната страница, тогава всички бутони в блога или сайта трябва да са със сянка. Освен това, и някои други елементи трябва да са със сянка;

    ➤Ако към едно изображение добавим жълта рамка със заоблени краища, тогава с другите изображения ще направим същото;

    ➤Ако използваме анимация, тогава тя трябва да присъства и някъде другаде;


    Основното тук е да не прекалявате. Всичко трябва да е умерено.


    Следващото правило на композицията е подчинението. Всеки елемент на сайта трябва да бъде обоснован. Защо избрахме този цвят? Защо направихме шрифт с такъв размер? Защо добавихме онова малко тире там? И така нататък. Трябва да дадете точен и ясен отговор на всички тези въпроси.
    Когато създаваме блог или сайт за хората, ние вземаме предвид факта, че той трябва да притежава свойството жизненост. Всички компоненти на блога или сайта трябва да са подобни на това, което човек вижда в реалния живот. Всичко, създадено от природата, практически няма остри ъгли. Опитайте се да изберете по-гладки форми за вашия блог или сайт. Или редувайте твърде „агресивните“ части с „по-спокойни“.
    Нито една композиция няма да изпълнява функциите си, без да поставя акцент и контраст. Акцентът в уеб дизайна в повечето случаи са бутоните, заглавките и всякакви изображения. Най-важното е да не смесвате всички компоненти и правилно да ги аранжирате. Ако бутонът на сайта за основната услуга е със син фон и бял текст, тогава за допълнителни услуги правим бутоните по-малко контрастни. Например можете да оставите текста в синьо, но запълнете бутона с бяло:
    Същото се случва и със заглавките. За по-значимите използваме по-голям шрифт, а останалите подзаглавия правим по-малки. Ще поговорим повече за типографията по-долу.
    Под акцентни образи имаме предвид онези изображения, които ще привлекат вниманието на потребителите и ще предизвикат правилните емоции. В повечето случаи това е изображение на главната страница на блога или банер.

    Цвят

    Нека да преминем към най-основното в уеб дизайна - цветовете. Човекът възприема целия свят в цвят от раждането си. Накъдето и да погледнем, навсякъде виждаме цветни картини. Следователно, визуалното възприятие е първото нещо, което предизвиква определени асоциации сред потребителите. Всеки дизайнер трябва да знае за това и да „използва” чувствата на хората за благото на добрия дизайн. Преди да изберете цветове, трябва да си зададете няколко въпроса:

    Каква е целта на вашия дизайн?


    ➤С помощта на дизайна можем ли да информираме потребителя?

    ➤Можем ли да го убедим да предприеме някакви действия?

    Първата цел е приложима за новинарски портали или за корпоративни блогове и сайтове, които носят информация. Втората цел е подходяща за търговски блогове и сайтове - онлайн магазини или целеви страници.

    Какви емоции искате да предадете чрез дизайна?

    Всеки човек има различни асоциации с цветовете. Всеки възприема всичко по свой начин. Но има групи цветове, които влияят на потребителя еднакво почти винаги.

    ➤Червено - смелост, опасност;

    ➤Зеленото е цветът на живота, мира;

    ➤Синьо - свежест, лекота;

    ➤Жълтото е енергия, радост;

    ➤Бялото е доброта, чистота;

    ➤Черно - стабилност, увереност;


    Не забравяйте, че значението на един цвят зависи от неговия оттенък.


    ➤Приглушеното червено няма да се възприема като агресивно, свързано с опасност;

    ➤Мръсно синьото вече няма да е толкова леко и ефирно;

    Разглеждаме палитрата, която е достъпна за нас и избираме:

    ➤Цвят за акцент в началото. Използва се предимно за бутони;

    ➤Цвят за фона - много важен за информационен блог или сайт. Не трябва да отвлича вниманието на потребителя от четенето. Избираме оттенък, който ще облекчи очите и няма да дразни с присъствието си;

    ➤Спомагателният тон е един от нюансите на основния фон. Помага визуално да маркирате други блокове на страницата. Показва разликата между вторичните и първичните действия. Основната му задача е да отдели основния цвят от останалите;

    Типографика


    Правилно подбраният шрифт увеличава използваемостта на блога или сайта.


    Има следните правила:


    ➤Не трябва да е твърде голям или твърде малък, тоест трябва да бъде лесно възприеман, да не досажда и добре да се чете;

    ➤Голямо количество информация в Интернет се представя под формата на текст. Малко вероятно е да можем да предадем каквото и да било значение на потребителя без типография. Дори блогът или сайтът да е проектиран в супер минималистичен стил, текст все пак ще има. Може да е малко, но ще го има. Въпреки факта, че това е само текст, той е неразделен елемент на дизайна;

    ➤Сега шрифтовете излязоха на преден план, замествайки графичния дизайн;

    Шрифтовете имат:

    ➤размер - величина в пунктове;

    ➤трекинг - равномерно разстояние между буквите;

    ➤кернинг - избирателно разстояние между буквите;

    Когато на страницата се появи блок с текст, за него се задава разстоянието между редовете на текста. Понякога това се пренебрегва, което създава усещане за компресиран текст, който е труден за четене. Но нека се откажем от термините и преминем към въпросите, които ни вълнуват толкова много.
    Какъв шрифт да изберем за блога или сайта? Веднага казвам, че няма универсален способ, трябва да се мисли логично и да се използва малко интуиция.
    На първо място, всичко зависи от темата на вашия блог или сайт. Също така, по-ранният анализ на целевата аудитория (ЦA) ще ни помогне малко по този въпрос. Да предположим, че това е блог или сайт на адвокатска кантора. Тогава си струва да използвате строги шрифтове с ясни очертания.
    След като сте избрали необходимата група шрифтове, не забравяйте да ги приложите към всички заглавия и подзаглавия. В противен случай рискувате да изгубите ценното си време за избор на друг шрифт по средата на проекта.
    Не бива да се опитвате да създавате разнообразие във вашия дизайн за сметка на текста, избирайки сто различни варианта на шрифт в него. Така губите вниманието на потребителя. Той просто няма да разбере къде да спре погледа си и е малко вероятно да прочете целия текст.


    За един блог или сайт използваме максимум три шрифта, за предпочитане даже само един.

    Какви цветове да изберете за текста?

    Цветът на шрифта спрямо фона трябва да е контрастен. Има едно просто правило, което се прилага безусловно: бяло на черно, черно на бяло.

    ➤Ако фонът е светъл, използвайте тъмни цветове за текста.;

    ➤Ако фонът е тъмен, използвайте светли цветове за текста;

    Как да създадете печеливша текстова подредба?

    ➤Разстоянието между думите трябва да бъде по-голямо от разстоянието между буквите;

    ➤Разстоянието между редовете трябва да бъде по-голямо, отколкото между думите;

    ➤Разстоянието между параграфите трябва да бъде по-голямо от разстоянието между редовете;

     Всичко е гениално просто.

    Заключение

    Създаването на дизайн винаги е много трудна и отговорна задача. Дори и да знаете много добре цялата горепосочена информация, не винаги ще можете да ударите в целта. Защото:

    ➤Хората са различни и няма да угодите на всички;

    ➤Дизайнът е абсолютно субективно нещо;

    Ако всичко беше толкова просто, отдавна бихме забравили за дизайна и щяхме да използваме набор от общодостъпни правила и закони.


    За въпроси моля, в коментарите. А може и на тази страница. Ще съм благодарна да оцените моя труд. Моля, гласувайте за блога ми на:

    BGtop

    Здраве за всички вас! Не забравяйте да правите добро на други хора!
    OpenCloseComments
    Cancel